13 טיפים לכתיבת כותרות ממגנטות, שתורמות ל-SEO

חלק ניכר מחיי הבוגרים אני עוסק בכתיבה – ודואג שלכל מאמר, פוסט, ווטסאפ שיווקי או תסריט תהיה כותרת ראויה • מהי כותרת – ואיך כותבים את הכותרת הטובה ביותר שניתן להפיק עבור טקסט מסוים? • "המילה הכתובה" כאן בשביל לעשות לכם סדר

מהי כותרת? כותרת היא המשמעות החשובה ביותר של הטקסט, הצמצום המזוקק והפשוט ביותר. בכתיבה שיווקית, כותרת היא תמצית המסר השיווקי. המטרה של הכותרת היא להציג את הנושא המרכזי. יש מספר סוגי כותרות: אינפורמטיבית, מגמתית, פיקנטית, ציטוט, "קליק בייט" – ועל כך נרחיב במאמר נפרד, "סוגי כותרות". בכתיבה שיווקית, הכותרת חייבת להיות תכליתית, לקלוע למטרה, לעורר עניין ולפגוע בתמצית המזוקקת ביותר של המסר השיווקי. כמו כן, טקסט שיווקי, שבראשו ניצבת לה הכותרת, ראוי שייכתב לפי כללים (לפחות בסיסיים) של SEO.

כלל הטיפים נכתבו מניסיון אישי של כעשור בכתיבה ועריכה של טקסטים, בסיוע קורס דיגיטלי בעל שם בינלאומי בשם יודמי (udemy).

1. התחילו מכתיבת הכותרת

בכתיבה עיתונאית, מתחילים קודם מהטקסט. לא נוגעים בכותרת לפני שכותבים ועורכים את הטקסט. אולי הטקסט יפתיע אותנו? אולי הסיפור האמיתי בכלל נמצא בפסקה האחרונה? בכתיבה שיווקית – מתחילים בכתיבת הכותרת בשל החשיבות השיווקית שלה. חושבים קודם על כותרת – ורק אז כותבים את המאמר ולאחר מכן את כותרת המשנה.

2. להבין את תמצית המסר השיווקי

אם מטרת הכתבה היא למתג חברה שמוכרת מזרוני יוקרה – ובכתבה מומחים לתחום בריאות הגב מעניקים עצות לבחירת המזרון המושלם ומסבירים את הקשר בין מזרן לכאבי גב, אזי תכלית המסר השיווקי הוא הקשר בין דברי המומחים לבין כאבי גב ובחירת מזרן נכון. אל תשכחו, ד"ר הם אנשי השיווק הטובים ביותר. יש להם את האתוס, והם לא צריכים להתאמץ יותר מדי.

דוגמאות:

לישון טוב בלילה: 10 טיפים של מומחים לבחירת מזרן המושלם

הקץ לכאבי הגב – מומחים מסבירים: "כך תבחרו את מזרן הנכון"

המומחים מסבירים – כך בוחרים מזרן

האורתופד ד"ר אלבז: "בחירת מזרן לא איכותי מהווה גורם מרכזי לכאבי גב"

3. להציב מספר בכותרת

היתרונות:

  • יש אינדיקציות רבות לכך שמספר בכותרת מעלה את הדירוג של המאמר מבחינת גוגל.
  • שני תוספי וורדפרס מקובלים לשימוש בשם "רנק SEO" ו"יוסט" מבקשים להציב מספר בכותרות. כנראה שהם יודעים משהו.
  • מייצר סקרנות בקרב הקוראים.
  • מייצר לקוראים חשק לקרוא ולגלול עוד כדי לגלות מה הסעיף הבא.
  • יוצר סדר בטקסט, מייצר לקוראים מעין "רשימה" מראש.
  • נותן "פלפל" לכותרת.

דוגמאות: 

לא חייבים לשלם: 10 אתרים עם תמונות חינמיות

12 טכניקות SEO שניתן ליישם באופן מיידי

7 דרכים להפוך לאדם מאושר יותר

8 סיבות למה העסק שלך לא מצליח

10 סודות, 10 סיבות, 10 קסמים, 10 טיפים ועוד

מכירים את אתר "באזפיד" (buzzfeed)? לא סתם אתרים ששווים מיליונים מתחילים כמעט כל כותרת במספר. בתוכן אסור להעתיק תוכן, אבל בהחלט ניתן לקבל השראה וללמוד משיטות.

טיפים לכתיבת כותרות
כתיבת כותרות ל-SEO, ככה עושים את זה נכון

4. לשאול את שאלת הקסם , איך ל…? או איך מ…?

איך לנקות את המסנן של המזגן? / איך מנקים את המסנן של המזגן?

איך מנקים את הקומקום?

איך ל… גם כש… (איך לצאת לריצה גם כשעייפים)

איך ל… מבלי… (איך לנקות לפסח בלי להיכנס ללחץ?)

שתי הדוגמאות האחרונות טובות במיוחד. 

כי פעמים רבות אנשים יודעים איך לעשות דברים הלכה למעשה, אבל אז הם נתקלים בבעיה. הם יודעים ורוצים לצאת לרוץ, אבל לא כשהם עייפים אחרי יום עבודה. הם יודעים/ות לנקות את הבית לפסח, אבל תמיד מגיעים/ות למצב שהזמן דוחק. לכן, הכותרות הללו טובות ללכידת תשומת הלב, גם במישור הרגשי.

5. לציין טעויות נפוצות

לדוגמא:

16 טעויות של קופירייטרים, שגם אתם עשיתם

גם אתם מבצעים את הטעויות הבאות כשאתם מקדמים בגוגל?

8 טעויות נפוצות של שחקני כדורסל שכונתיים

שני גורמי המשיכה כאן הם סקרנות, לדעת אם אני עושה את הטעויות הללו, לעומת התנשאות, "אני רק רוצה לוודא שאני מכיר את הטעויות".

6. שאלו שאלות

יודעים איך בונים כדור שלג? קראו את המדריך המלא

חושבים שאתם יודעים SEO? בחנו את עצמכם!

שאלות מהוות דרך לגרום לאנשים לייצר מעורבות, ולהכניס אותם לתוך התוכן שלכם.

7. השתמשו בסימני פיסוק

הטכניקה הזאת טובה גם כדי לחבר בין שני חלקים של כותרת  – וגם טובה במיוחד עבור ה-SEO. שימו את ביטוי המפתח שלכם לפני נקודה, נקודותיים או מקף. לדוגמא: מתכון לגלידת אוראו ביתית – כך תכינו גלידה טעימה עם 4 רכיבים בלבד.

8. תהיו ספציפיים ביותר

הגדירו את הנושא המדויק של המאמר. זכרו שהכותרת מייצרת את הציפייה להמשך. נסו להיות ברורים ופשוטים. 

דוגמה לכותרת בינונית להחריד:

איך לכתוב שיר?

כותרת טובה: איך תחברו את השיר הראשון שלכם ב-10 צעדים פשוטים?

9. השתמשו בחמשת המ"מים (מי, מה, מתי, מיקום, מדוע)

מדובר על שאלות נפוצות שאנו משתמשים בהן בדיבור יומיומי, וכך גם ברשתות החברתיות.

דוגמא: 7 השאלות הבאות יגלו – מדוע אתם עדיין רווקים?

נהריה (מיקום): 21 סיבות למה זו עיר שכיף לחיות בה

10. שימו לב לאורך הכותרות

על מנת שהכותרת לא תיחתך, שימו לב שהיא לא ארוכה מדי. גוגל מציגה בדרך כלל בין 50 ל-60 תווים מהכותרת בתוצאות החיפוש. שמרו על הטווח הזה. טיפ נוסף, שתורם לנראות ומקצועיות היא שהכותרת תופיע כמו "בלוק" – גם אם הכותרת היא שתי שורות, שאורכן יהיה זהה. מי שלא הבין מוזמן לשאול אותי בפרטי.

11. השתמשו בתמונה שמתכתבת עם הכותרת

תמונה טובה וקשורה קריטית להצלחת המאמר, הפוסט או התמונה. במקרה הזה, זו התמונה הטובה ביותר שמצאתי במאגר חינמי ומשרתת את הטקסט. תמונה טובה תמשוך את תשומת לבם של הצופים ותסייע להם להבין את המהות של הכתבה. יש עשרות אתרים שמספקים תמונות חינמיות, ואתם יכולים למצוא אותם בחיפוש פשוט בגוגל.

12. אל תשאירו את ההטמעה למתכנתים

העיצוב וההטמעה הם חלק מהכותרת: היו מעורבים בעיצוב ובהטמעה של הכתבה באתר. הנראות של הכותרת באתר מייצגת אתכם ככותבים. ההטמעה והעיצוב באתר לא תמיד מזדמנים עבור כותבי ועורכי תוכן. לעתים, מטעמי דיסקרטיות, אתם תכתבו לצד שלישי או ללקוח שאינכם מכירים. אציין כי רוב כותבי התוכן אינם מתכנתים ואינם מזיני תוכן באתרים, אבל חשוב לזכור שבכל מה שקשור לתוכן, העין שלכם ודאי מזוינת יותר מזו של אותם המתכנתים או מזיני התוכן. האחרונים, בסבירות גבוהה, יציבו את הכתבה שכתבתם בשיטת "העתק-הדבק", בלי יחס מיוחד לכותרות משנה וכותרות ביניים, עשויים לפספס קישורים ועוד. נסו לברר לאיזה אתר בדיוק התוכן שלכם הולך – ולכתוב הוראות מדויקות למזיני התוכן. זה חשוב.

13. התאמנו!

קופירייטרים לא נולדים, הם מתאמנים – וגם מי שנולד קופירייטר צריך להתאמן. כתבו עוד ועוד, וכדי לתרגל, תנו לכל מאמר שאתם כותבים 10 כותרות שונות, עד שתגיעו לאחת שתתפוס לכם את העין.

לטיפים נוספים לכותרות

 

בואו פשוט נדבר...