127577196_220317679490000_7924718115650508871_n

קצת עליי

מומחה תוכן, במיוחד עבורך

היי, אתם מאלה שקוראים אודות? גם אני כזה. אם אני משתמש בשירות של אדם או חברה, אני רוצה לנסות ולהכיר כמה שיותר, מעבר לשיחת טלפון תכליתית. אני מאמין שמי שמגיע לדף אודות שלי או של לקוח שאני כותב לו את האודות, מעוניין להכיר את נותן השירותים מעבר לשירותים העיקריים שהוא מציע. בגלל זה במקום "אודות" כתבתי "בואו נכיר". אז – בואו נכיר!

שמי עמית מזרחי, בשנות ה-30 המוקדמות לחיי, נשוי עם ילדה קטנה ומדהימה בשם תמר. מתגורר באזור השפלה, מכור למילה הכתובה. בכתב, דברים תמיד מתחברים ומסתדרים לי. כמו שצייר רואה בדמיונו את הציור, כך אני מדמיין את הקונספט הבא, את הרעיון הבא, את הפוסט הבא, את המאמר הבא, את המלל לסרטון הווידאו הבא. ברוך השם, זה בא לי בטבעיות ואני תמיד נהנה לכתוב.

ספר התיאוריות של מחלקת הפנתר

מתי התחלתי לכתוב? הניצוץ הראשון שלי בא לידי ביטוי בזמן הצבא כשכתבתי את "ספר התיאוריות של מחלקת ה-9". שירתתי כלוחם וחובש קרבי במסייעת 101 בצנחנים, והחלטתי להפוך את "שיחות הזולה" ושיחות המארבים המזדמנות של החבר'ה הלוחמים ל-101 תיאוריות מעניינות לחיים. השיחות המתוארות בספר מדברות על כל נושא אפשרי – חוץ מהצבא. כשהשתחררנו הותרתי את הספר בידי מחלקת פנתר הבאה שהחליפה אותנו, בתקווה שהספר יעבור מדור לדור. כל לוחם ותיק במסייעת 101 זוכה ל"שם ותיקות". שם הוותיקות שלי, באופן מתבקש, היה "9 תיאוריות".

רגע של האר

השיחה שהובילה אותי למסלול הנכון הייתה עם קולגה, בזמן שביצענו ביחד סיור שגרתי רכוב כחלק מעבודתי במשרד הביטחון כחייל משוחרר. התעקשתי איתו שכל אדם צריך ללמוד את המקצוע שיכניס לו הכי הרבה כסף – בלי קשר למה שהוא אוהב לעשות בחיים. "מה שאתה אוהב, צריך להיות התחביב העיקרי שלך, אמרתי לו". באותו הזמן חשבתי לבצע מסלול לימודים יוקרתי המשלב משפטים וראיית חשבון.

"הכסף נמצא איפה שנמצאת הגאונות שלך"

הקולגה, שהיה מבוגר ממני במספר שנים, התעקש איתי שכל אדם צריך ללמוד ולעסוק במה שהוא אוהב בחיים, "ושם כל אחד ימצא את הגאונות שלו – וגם יוכל להרוויח הכי הרבה כסף", הוא אמר לי. הלהט שלו בשיחה הזאת הגיע אליי, האסימון נפל וההחלטה הנכונה בוצעה – ללמוד עיתונאות (כולל יח"צ, כתיבה, עריכה ופרסום) בבית הספר היוקרתי "כותרת", שהיה ממוקם בתוך כותלי אוניברסיטת ת"א, תוך כדי שאני עובד במשרה מלאה ומבצע תואר דו חוגי בתקשורת, מדעי המדינה ויחב"ל באוניברסיטה הפתוחה.

כותרת – ללמוד מהטובים ביותר

את היסודות למדתי מהטובים ביותר בבית הספר לעיתונאות "כותרת". בשיעורים הרגשתי כמו הארה. שאתה נמצא במקום הנכון עם המורים הנכונים: רפי מן ויעקב פרי, איילה חסון, קובי מידן, אור הלר, עמרי אסנהיים (העיתונאי החוקר מס' 1 בארץ), ברוכי קרא, שאול אמסטרדמסקי ועוד. שם למדתי את היסודות של הכתיבה, העריכה, העיתונאות, צילום ותסריטאות, השיווק והפרסום.

שיחות עם אילן לוקאץ'

אני בהחלט לא מאותם האנשים שמאמינים בלימודים אקדמיים עבור הנפש בלבד, או כדי ש"יהיה". עם סיום הלימודים המקצועיים בכותרת ותוך כדי התואר ביצעתי התמחות ב"אולפן שישי". היה בהחלט כיף ומלמד – והיו לי גם כמה שיחות מעניינות עם אילן לוקאץ'. בין היתר, ביצעתי תחקיר לכתבה על הישראלי החכם בעולם ירון מילמן.

כזה אני, סקרן

תוך כדי התואר התחלתי, למזלי, לעבוד במקצוע שלי. עברתי את מבחני העריכה של "ישראל היום" והגעתי לראיון עבודה מול העורך הראשי הקשוח עמוס רגב. הוא אמר לי את המשפט הבא: "עיתונאי צריך להיות סקרן. לדעת על הרבה דברים קצת ועל קצת דברים הרבה", וכך גם כתב ג'וזף שוגרמן, אחד הקופירייטרים הטובים בעולם בספרו על קופירייטינג.

בון ג'ובי לא עצר אותי

כזה אני. סקרן, למדן וחקרן. באיזשהו שלב הוא ניסה לבחון מה אני יודע זולת אקטואליה, כלכלה ופוליטיקה. הוא שאל אותי מי זה בון ג'ובי. מתנצל. לא ידעתי. סגן העורך לפידות ועוד בכירה ששמה פרח מזיכרוני היו בהלם. "אתה לא מכיר את בון ג'ובי?". כדי להקליל את האווירה לפידות החל לשיר את אחד השירים שלו. השבתי: "מתנצל, כשאני ברכב אני שומע או הרצאות, או פודקסטים או פוליטיקה או כלכלה. אני כמעט ובכלל לא שומע שירים". יכול להיות שזו התשובה שהצילה אותי כי ברוך השם התקבלתי.

כתיבה בקצב הנכון

התפקיד הראשוני שלי היה עורך בדיגיטל של "ישראל היום". תוך שנה הפכתי לעורך בכיר. זו הייתה חוויה מדהימה. עורך בדיגיטל הוא זה שאחראי ל"קצב" נכון של הכתבות, לכותרות מעניינות, לאורך הכתבה, הוא זה שמחליט איזו כתבה תכתב, לפי המשולש התקשורתי: חשוב-חדש-מעניין, כאשר בשטחו מצוי ה"רלוונטי". העורך יודע להעניק את הכותרות הנכונות, לעטוף את הטקסט ולשוות לו קצב ייחודי ומראה מקצועי. ערכתי דוקטורים, פרופסורים, כתבים בכירים, וכן, ערכתי גם את בועז ביסמוט 🙂

כשהקופירייטר יצא מתוכי

היה לי חשוב גם להשתמש בשפה עברית תקינה ולא בלעז. פצחן ולא האקר, מרשתת ולא אינטרנט. בתפקיד זה הקופירייטר יצא מתוכי. יש הבדל בין עורך בפרינט לעורך באתר. הראשון, לא יודע כמה אנשים קראו ספציפית את הכתבה שהוא ערך. השני (אני) יכול לעקוב אחר הנתונים ולדעת. תמיד ידעתי להעניק את הכותרות המעניינות ביותר, ובעצם "למכור" את הסיפורים לקהל הרחב. תמיד ראיתי לנגד עיניי שתי מטרות – יצירה ועריכה של תוכן שהוא גם מעניין וחשוב, וגם כזה שההמונים יגלו בו עניי.

מה ההבדל בין עורך בדיגיטל לעורך בפרינט?

יש הבדל בין עורך בדיגיטל לעורך בפרינט. בשתי מילים – טראפיק + אינגייג'מנט. עורך בפרינט "שולח לחמו על פני המים". אין לו מושג כמה אנשים קראו את הכתבה הספציפית שהוא ערך. ניתן לדעת רק כמה עיתונים נקנו או חולקו. עורך בדיגיטל נמצא במרדף מתמיד אחר אהדת הציבור – מה שמחייב אותו להיות פעם פופוליסט, פעם ארטיסט ופעם לשלב ביניהם.

התפקיד הוא להגיע

התפקיד החשוב הנוסף של עורך בדיגיטל הוא להגיע. להגיע לכמה שיותר אנשים. יש תחרות מטורפת על טראפיק (תנועה), אינג'ייג'מנט (מעורבות) וגם על זמן שהייה. תמיד היה עליי לנווט בין כתבות "קליקבייט" כמו איש שהפך לאישה שהפכה לדרקון או טובלרון "מגדילים את הרווחים" לבין כתבות רציניות כמו ראיון עם נשיא "ליברלנד" או "המחוקק משבית שמחת לב אנוש". עם הזמן הפכתי גם לעורך האפליקציה ועורך הניוזלטר. היה כיף ולפעמים אני מתגעגע לתחושה הזאת. דסק שעובד בהרמוניה כדי להשיג מטרה. עם הזמן הייתה לי יותר יד חופשית וניתנה לי האפשרות לכתוב כתבות בעצמי ותחת השם שלי. השיא שלי היה בסרטון דעה שהקלטתי תחת השם "קפיטליזם".

אני מדבר – ועשרות אנשים מוחאים כפיים

לאחר שמיציתי את תפקידי ב"ישראל היום" דגדג לי העיסוק בעולם הפוליטי. כשהחלטתי לפתוח את העסק הציעו לי לעבוד בקמפיין של מפלגת "זהות" בראשות משה פייגלין. בעיקרון, היו בין מאות לאלפי פעילי מדיה מורעלים – והם נזקקו לבניית המטרייה הנכונה. ארגנתי את הפעילים באופן מופתי ומסודר, כדי להגיע לכל מקום ופינה ברשתות החברתיות. וואו – כמה שזה היה מוצלח. בישיבות קמפיין הבינו שהכישורים שלי עולים על התחום של אך ורק ניהול פעילי המדיה. הפכתי לחלק משמעותי מהקמפיין. כמה שנהנתי. אמנם "זהות" לא עברה את אחוז החסימה, אבל קמפיין הבחירות בזהות הדהד ופעל את פעולתו. כינו אותי "חיית רשת" ו"הרמטכ"ל של המדיה". שהגיע תורי לדבר בישיבות, כולם עצרו אותי ופצחו במחיאות כפיים סוערות. אני פעלתי במדיה גם כמו "מפקד" ובאותו הזמן כאחרון החיילים. משם, עבדתי בעוד שניים מתוך שלושה מקמפיינים הבחירות שנותרו. פעם הראשונה בחיבור שבין "זהות" ל"ליכוד" ובפעם השנייה עבור מפלגה שברגע האחרון החליטה שלא להתמודד.

מכאן הדרך לעולם המסחרי הייתה סלולה

מאז, אספתי שש שנים של ניסיון וכתבתי עבור בין עשרות למאות לקוחות שונים בתחום המסחרי. כותב בעברית בשפה גבוהה – איפה שזה מתאים, ומציב כותרות מסקרנות ואהובות על ידי גוגל (שוב, איפה שזה מתאים). אני תמיד מבצע מחקר הולם לפני ביצוע כתיבה / קופי. יש לי הבנה משמעותית בקופי, קריאייטיב ופיצוח קונספטים, וכן, עובד מול לקוחות קצה וגם מבצע שיתופי פעולה עם משרדי פרסום ויח"צ. בעל ניסיון בוורדפרס, דרופל ועבודה מול גרפיקאים ומתכנתים.

אני כותב עבור כל תוכן אפשרי – מפוסטים קצרים דרך בלוגים ועד כתבות תדמית, ובפירוט:


✅ כתיבה לאתרים ודפי נחיתה.
✅ כתיבה לכל הפלטפורמות: רשתות, בלוגים, כלי תקשורת, קורסים דיגיטליים ועוד.
✅ כתיבת תסריט לסרטונים שיווקיים.
✅ כתיבת טורי דעה (הדעה שלכם – הכתיבה שלי).
✅ כתיבה לקמפיינים ממומנים (PPC).
✅ כתיבה עבור קידום אורגני (SEO).
✅ כתיבה לקמפיין אאוטבריין / טאבולה.
✅ עבודה מול גרפיקאים ומתכנתים.
✅ כתיבה בלינקדאין.
✅ כתיבה משפטית.
✅ כתיבה פוליטית / אידיאולוגית.

כתיבה "מפי הסוס", הגעה לבית העסק

אני לוקח את המקצועיות צעד אחד קדימה. כאשר מדובר על כתיבת תוכן שיווקי, אני אוהב להגיע אל הלקוח, להרגיש אותו לראות את הצרכים שלו, את המכאובים שלו, את הבידול האמיתי שלו. יש גישה עסקית שטוענת שיש להביא לקוחות אליך למשרד, שם אתה מרגיש הכי בנוח. אני מאמין שנותני שירות B2B (עסקים שנותנים שירות לעסקים אחרים) צריכים לפגוש את העסקים להם הם נותנים שירות אצלם בבית העסק. נפגשתי עם לקוחה מתחום היופי. היא רכשה מכשיר שעולה 300 אלף ש"ח וכעת משלמת עליו כמו משכנתא. היא לקחה סיכון ואני מעריך את זה. ראיתי את המכשיר, את מכון היופי שלה ואת האישיות שלה. זה חיזק אצלי את האמפתיה לעסק שלה ואת ההבנה לכך שהיא חייבת לעבוד ואני חייב לעשות את המקסימום בשבילה. כל נשימה שלה וכל זמן פנוי שלה מוכוון למציאת לקוחות – ואני שם בשביל שיהיה לה את הקופי המושלם. הבנתי שאנשי התוכן הטובים ביותר – הם (נו נו ניחשתם כבר?!) – בעלי העסקים עצמם. בשיחה עם בעל העסק מגלים תוכן מקורי, איכותי ומעניין פי אלף יותר משיטוטים במרשתת ומחקר. אני שם כדי להוציא את המוץ מהתבן ולסדר את המילים באופן הנכון – שיגיע לקהל היעד.

תמלול – ושבץ נא

אני אוהב להקשיב ללקוחות ולהקליט. שונא לכתוב תוך כדי שלקוח מדבר. אני גם לא אוהב לדחוף יותר מדי שאלות, אלא לשאול את השאלות החשובות בזמן הנכון. לאחר השיחה עם הלקוח אני שולח את החומרים למתמללת מקצועית ותותחית (אשמח להמליץ בפרטי), שחתומה עמי על מסמכי סודיות בנוגע ללקוחות. המילים הופכות לטקסט כתוב – ואני מתחיל במלאכת ה"שבץ נא", כמו אקורדיון.

סדר, ארגון, עמידה בזמנים ועבודה קדימה

אני תמיד עובד באופן מסודר להפליא. יש לי טבלאות אקסלים, מסמכי גוגל דוקס, יומן גוגל קלנדר ומעקב מתמיד אחרי העבודה. אני עובד קדימה, כותב קדימה ואוהב להקדים את הזמן ולפעול באופן שתואם את לוח השנה העברי והלועזי. אני עצמאי/פרילנסר שרודף אחרי הלקוחות – ולא ההפך.

שיווק דיגיטלי בכל פלטפורמה אפשרית: דגש על אמינות ומקצועיות

הרבה לקוחות התרשמו מהכתיבה והשירות שלי ושאלו אותי אילו עוד שירותים אני מספק? בהתחלה הייתי שולח את הלקוחות לפרילנסרים שאני מכיר, אבל אז החלטתי להרחיב את המטרייה. שיווק דיגיטלי זה עניין הוליסטי. מניסיוני עם חברות פרסום ושיווק דיגיטליות, הבנתי מיידית מה חסר בשוק. אמנם שוק השיווק הדיגיטלי רווי, אבל כמו כל מקצוע, חסרים אנשים *באמת* מקצועיים ואנשים *באמת* אמינים. לכן, בחרתי בשותף הטוב מכולם. מדובר על בחור רציני, מרצה מבוקש בתחום ובעל ניסיון של כעשור בעולם השיווק הדיגיטלי. עילוי בתחום, חי גוגל ונושם פייסבוק – וחשוב מכולם, איש אמת ובעל מצפון. יותר נכון להגיד שבחרנו אחד את השני – וביחד אנחנו יודעים לייצר סינרגיה מופלאה עבורכם. אנו מבצעים קמפיינים דיגיטליים שפוגשים את הקריאייטיב והתוכן הטובים ביותר, יחד עם התפעול והמחשבה הנכונים. כל שקל שתשלמו לנו לא ילך למשרדים מנופחים או מכונת קפה יקרה – ולא תהיו עוד לקוח אחד מתוך 100. כל שקל שתשלמו לנו ילך למקצועיות, להבנה הוליסטית שלנו בתחום ולאנרגיה שלנו ביצירת הקמפיין הנכון, כזה שאמור להוביל לתוצאות המדויקות.

מטקות, חריימה, טיקטוק ורפואה בשיטת הרמב"ם

חוץ מכתיבה, אני אוהב לבשל – במיוחד לארוחת שישי. אני מבשל בעיקר חריימה, דג מרוקאי (לא, זה לא אותו דבר), מטבוחה אגדית, חומוס איכותי, סלט ירוק, סלט סלרי עם ריבה ביתית ועוד שלל סלטים מעניינים. אני בעיקר מופקד על הדגים והסלטים ואשתי היפה ואהובה על הבשר והקינוחים. אני מאוד אוהב לעשות ספורט – בכל תקופה בחיי ביצעתי סוג אחר של ספורט: כדורסל, כדורגל, קרוספיט, מכוני כושר, אבל הספורט האהוב עליי הוא מטקות על החוף (כשמשחקים נכון זה ספורט של ממש). אני מתעניין ברפואה על פי הרמב"ם, ואפילו יש לי כ-4,000 עוקבים בטיקטוק סביב הנושא הזה. אני קם ב-05:00 בבוקר, פותח את הבוקר באימון ובתפילה. אני אוהב ללמוד תורה. זה מחדד את המוח, מחבר לשורשים ומרחיב אופקים.

המוטו – קודם כל לתת

יש אנשים שקודם כל מחפשים איך לתת ויש אנשים שקודם כל מחפשים איך לקבל. זה משהו באנרגיות של הבן אדם. כאיש דיגיטל, לפעמים אני מוצא את עצמי איפשהו בין יועץ עסקי לפסיכולוג הרבה פעמים. אז הטיפ הכללי שלי לבעלי עסקים – קודם כל לתת. תנו ערך. אם אתה מוכר מזון לכלבים, תוציא סרטון או פוסט על דרכים מקוריות להאכיל את הכלב. אם אתה רופא שיניים, כתוב מאמרים ותוציא סרטונים לקהל – כאלה שיקנו ערך בתחום ההתמחות שלך – ולא רק בשביל קמפיין בטבולה או SEO. גם כאדם וגם כבעל עסק אני חושב קודם כל על איזה ערך אני נותן – ורק אח"כ על מה שאני מקבל. לאחרונה החלטתי להקים עמוד יוטיוב שמורכב מסרטונים מאוד קצרים בתחום התוכן, הקופירייטינג, הכתיבה השיווקית, אסטרטגיות תוכן יחד עם רכילויות עסיסיות מעולם התקשורת. הוא מיועד עבור אנשי תוכן צעירים שמעוניינים להתברג בתחום – ואני בתחום שגם לחבר'ה הוותיקים יהיה מה ללמוד :). 

עמית מזרחי, מייסד